Entrevista al programa de Canal Reus "Qüestió de Fons" on podem veure d'on neix i com s'ha realitzat el documental "Els maquis a les muntanyes de Prades", que es presentarà el 26 d'abril.

 

El pròxim 26 d'abril a la Sala Emili Argilaga del Centre de Lectura de Reus, Canal Reus Televisió i la Fundació Privada Reddis presentaran el documental: "Els maquis i la lluita contra el franquisme", neix de la investigació històrica del President de la Fundació Privada Reddis el Dr. Lluís Colomés i compta amb el periodista Toni Oresanz i Cristophe Sion com a director i realitzador, respectivament. 

 

A l'entrevista al programa de Canal Reus "Qüestió de Fons" podreu fem un primer tast  per saber d'on neix el projecte i com s'ha realitzat el documental que parla dels maquis i la seva lluita contra el franquisme.

 

El documental ha estat produït per Canal Reus Doc i compta amb el suport de la Fundació Privada Reddis. 

Previous Next

L’actriu Clara Segura clou el cicle “Prosceni Reddis-Bartrina 2024”

L’actriu Clara Segura ha tancat el Prosceni Reddis Bartrina 2024, on Rosa Mateu, actriu i directora de teatre, va dirigir una íntima conversa fent un repàs de la trajectòria vital i professional de Segura.

 

Actriu de teatre, cinema i televisió ha format part de destacades pel·lícules del cinema espanyol com Mar adentro o Creatura i, també, ha participat en exitoses sèries de televisió com Porca misèria o Nit i dia.

 

Durant la conversa, l'actriu va destacar, per damunt de tot, la seva trajectòria al món del teatre on, des de molt jove, ha interpretat des d'obres clàssiques com Antígona fins a colpidores obres contemporànies com Incendis de Wajdi Mouwad. Segura, també ha dirigit l'èxit teatral La trena, de Laetitia Colombani.

 

Més de trenta anys d'amistat, que va començar l'Institut del teatre, uneix a les dues actrius que han compartit amb el públic divertides anècdotes i experiències viscudes.

 

El Cicle Prosceni Reddis Bartrina compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona.

 

Reconeixements:

 

Premi Butaca com a millor actriu de repartiment pel somni d'una nit d'estiu (2002).


Premi Margarita Xirgú a la millor actriu de teatre per Ets aquí? (2005).

 

Premi Ondas per Porca Misèria (2006). Nominada al Premi Max com a millor actriu protagonista per la felicitat (2007).

 

Premi Gaudí com a millor actriu de repartiment per les dues vinyes d'Andrés Rabadán (2010).

 

Trofeu ALCINE46 a la millor interpretació femenina per "La inquilina" en el Festival de Cinema d'Alcalá de Henares de 2016.

 

Premi Butaca 2018 en la categoria millor actriu per l'obra Els Nois de Mossbank Road.

 

Premi Gaudí 2024 a millor actriu secundària pel seu paper en Creatura.

Previous Next

Cloenda del cicle “L’Ofici en viu”, conversa amb Antoni Ros Marbà ”Un Músic complet.”

Reus,5  de març_ Avui, Antoni Ros Marbà compositor i director d’orquestra ha tancat el cicle “L’ofici en viu” presentat pel compositor Joan Magrané, on han explorat el procés creatiu d’un dels músics més rellevants de la història musical del país. Per tancar el cicle han comptat amb la participació del tenor David Alegret i el pianista Josep Buforn on han interpretat quatre peces d’Alegret.

Durant la primera part del PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 el Cicle: “L’ofici en viu”, Joan Magrané, conductor del cicle, ha conversat amb tres professionals de la composició musical i la direcció d’orquestra: el compositor Josep Maria Guix, el director d’orquestra, Josep Pons i ha finalitzat el cicle amb una ponent d’honor, Antoni Ros Marbà, compositor i director d’orquestra, autodenominat “un músic complet”.

Antoni Ros Marbà (L'Hospitalet, 1937) és un dels músics catalans més importants de les últimes dècades i tot un referent de la direcció orquestral en diversos països. Marbà és autor d’algunes de les obres més rellevants de la literatura musical actual.
Va estudiar al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i es va formar a la direcció d'orquestra amb Eduard Toldrà, Sergiu Celibidache i Jean Martinon.Va participar en el darrer El giravolt de maig que va dirigir Eduard Toldrà: “Vaig treballar l’obra directament amb ell. Acompanyava els cantants amb piano, va ser un moment meravellós”. 

L'any 1966 Ros Marbà va guanyar el concurs com a director de l'Orquestra Simfònica de Radiotelevisió Espanyola acabada de fundar. El 1967 va aconseguir el càrrec de director de l'Orquestra Ciutat de Barcelona. El 1978 va arribar a ser director titular de l'Orquestra
Nacional d'Espanya, càrrec que ostentà fins al 1981. També va dirigir, entre 1979 i 1986, l'Orquestra de Cambra dels Països Baixos (Nederlands Kamerorkest). Ha dirigit gran quantitat de prestigioses orquestres a tot el món i cal destacar la invitació que va rebre de Herbert von Karajan, el 1978, per dirigir l'Orquestra Filharmònica de Berlín. El 1992 va participar en la representació de l'única òpera de Robert Gerhard, La Dueña, al Teatro de la Zarzuela i al Gran Teatre del Liceu.

 

Des de 2000 a 2012 fou el director titular de la Real Filharmonía de Galicia. Ha estat professor i director titular de la Càtedra d'Orquestra de Cambra Freixenet de l'Escola Superior de Música Reina Sofía de Madrid i director de l'Escola de Altos Estudos Musicais de Galícia, càrrecs que ha compaginat amb una intensa activitat concertística. També ha estat professor dels cursos de direcció del Conservatori Superior del Liceu. Ha compost, entre d'altres, la música de la Història de Catalunya amb cançons (1972), amb lletra de Jaume Picas, i de Tirant lo Blanc (1977), cantata per a corals infantils amb lletra adaptada per Núria Albó. Ha col·laborat amb l'Esbart Verdaguer. L'11 de setembre de 2005 es va estrenar la nova versió de l'himne de Els Segadors realitzada per Ros Marbà. Va ser interpretada per l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i l'Orfeó Català.

A finals de 2022 «Dinsic, publicacions musicals» va editar el llibre Antoni Ros Marbà, músic, una biografia àgil i exhaustiva escrita per Lluís Brugués que relata, amb passió, la seva vida i obra. El text defineix a Ros Marbà com “l’hereu del moviment musical noucentista i continuador d’una gran tradició de músics catalans”.

 

El Cicle Prosceni Reddis Bartrina compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona.

 


Reconeixements:

El 1966 va rebre el Premi Internacional del Disc Arthur Honegger per l'enregistrament de Les set paraules de Crist a la Creu de Haydn.

Va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (1988), el Premi Nacional de Música del Ministeri de Cultura (1989) i la Medalla d'Or del Gran Teatre del Liceu de Barcelona (2012) La sarsuela La Dolores, de Tomás Bretón, dirigida per Antoni Ros Marbà va guanyar un Grammy Llatí al millor àlbum clàssic el 2000.

El 7 de març, passat demà, rebrà a Girona el Premi 440 d'honor de la revista Enderrock per la seva trajectòria.

Reus, de dol per la mort de Joaquim Mallafrè

Avui hem donat l'últim adeu al Fill il·lustre de Reus Joaquim Mallafrè Gavaldà, lingüista i traductor, casat amb l'expresidenta de la Fundació Carme Buixeda, el fort vincle que ha tingut amb la Fundació fa que tots els membres sentim profundament la seva pèrdua.

 

Nascut a Reus el 1941, Mallafrè és especialment conegut per haver traduït al català l'Ulisses de James Joyce, publicat a Leteradura el 1981 i reeditat més endavant a Edhasa i Proa, també va traduir altres grans clàssics de la literatura anglesa, com Harold Pinter, Samuel Beckett, Henry Fielding o Rudyard Kipling. Tenia una devoció especial per Laurence Sterne, de qui va traduir Vida i opinions de Tristram Shandy (Navona, 2023) i Un viatge sentimental per França i Itàlia (Adesiara, 2022).

 

Figura cabdal de la cultura reusenca i catalana, Mallafrè va assentar les bases de la traducció moderna, una de les facetes per la qual serà recordat per molts dels seus pupils és la de professor universitari, també va formar part de la direcció de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans.

 

Distingit amb la Creu de Sant Jordi l'any 1998 i com a Fill Il·lustre de Reus l'any 2022, destaca a la seva dedicació i compromís amb la vida cultural i associativa de la ciutat.

 

Compartim el reportatge de Canal Reus TV que trobareu al YouTube de la televisió local on es fa un homenatge a la seva figura.

Previous Next

La Fundació Reddis acull la xerrada “Metges honorats a Reus” a càrrec d’Enric Tricaz organitzada per r l'Associació de Metges Jubilats de Reus

Avui, la Sala d'actes de la Fundació Privada Reddis a collit la xerrada organitzada per r l'Associació de Metges Jubilats HUSJR: "Metges honorats a Reus" A càrrec d'Enric Tricaz Martín Radiofonista jubilat. Cadena SER, Ràdio Reus.

Eduard Prats, membre de l'Associació ha estat l'encarregat de presentar al radiofonista jubilat Enric Tricaz Martín, que ha fet un recull dels metges honarats de la ciutat. En la seva dilatada experiència, Tricaz ha escrit diversos llibres com  "Un dia per la música" i "Homes i dones pels carrers de Reus", i també va ser el primer locutor a retransmetre un partit d'hoquei en Català, concretament un Reus Ploms Vic l'any 1978.

 

 

Previous Next

El PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 Converses amb creadors s’endinsa en la professió del director d’orquestra

La segona conversa entre el director d’orquestra Josep Pons i el compositor Joan Magrané aclapara l’atenció del públic

 

Reus, 13 de febrer de 2024_ Ahir es va celebrar el segon PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 converses amb creadors, amb la conversa entre el  director d’orquestra Josep Pons Viladomat i el compositor Joan Magrané, al Teatre Bartrina. 
Si la temporada passada vam centrar-nos en la música de cambra, aquesta posarem l’atenció en dos oficis del món de la música que a primer cop d’ull poden semblar més individualistes, la composició i la direcció d’orquestra, per tal de despullar-los d’aquest i d’altres tòpics i, així, entendre’ls amb més profunditat.
 
Josep Pons Viladomat està considerat un dels directors més rellevants de la seva generació, i és l’actual director musical del Gran Teatre del Liceu. L’any 1985 va fundar l’Orquestra de Cambra Teatre Lliure i, l’any 1993, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. És director honorari de l’Orquesta y Coro Nacionales de España i de l’Orquesta Ciudad de Granada, de les quals va ser director artístic i titular. Va ser també director musical executiu de les cerimònies olímpiques de Barcelona 92.
 
L’any 1999 va ser distingit amb el Premio Nacional de la Música que atorga el Ministeri de Cultura, és acadèmic numerari de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts i doctor honoris causa de la Universitat Autònoma de Barcelona. El 2019 va ser guardonat amb la Medalla d’or al mèrit en les Belles Arts.
 
Ha enregistrat una cinquantena de títols per a Harmonia Mundi France i Deutsche Grammophon, i n’ha obtingut els màxims guardons: Grammy, Cannes Classical Awards, Grand Prix de l’Académie Charles Cross, Diapasson d’Or i Choc de la Musique.
Dirigeix habitualment les principals orquestres i ho fa a les sales d’arreu del món, i ha establert una relació continuada amb l’Orchestre de París, la Philharmonia, la City of Birmingham, la Gewandhaus de Leipzig, la Staatskapelle de Dresden, l’NHK de Tòquio o la BBC Symphony Orchestra, amb la qual ha fet diverses aparicions als BBC Proms de Londres.
 
Va debutar al teatre del Liceu el 1993. Com a director musical del Gran Teatre del Liceu (des de 2012) dirigeix nombroses produccions a Barcelona: va estrenar el 2019 una exitosa Turandot commemorativa del 20è aniversari del Liceu, el mes d’abril d’enguany dirigirà, en versió concert, El castell de Barbablava de Béla Bartók i el 2025 encapçalarà el Lohengrin de Katharina Wagner.
 
A partir la temporada 2025-2026 serà el nou director artístic i titular de l’orquestra alemanya Deutsche Radio Philharmonie, un dels conjunts més destacats dins del sistema d’orquestres alemanyes.
 

El Cicle Prosceni Reddis Bartrina compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona.

 

 
Les entrades als cicles són gratuïtes, i es poden reservar accedint a l'espai web de la Fundació a l'apartat "Agenda".
 
La primera part del PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 engega amb el Cicle: “L’ofici en viu”, on Joan Magrané, conductor del cicle, conversarà amb més professionals de la composició musical i la direcció d’orquestra com son:
 
- 5 de març, Antoni Ros Marbà, compositor i director d’orquestra 
 
L’última sessió forma part del cicle “Trajectòries” conduïdes per l’actriu i directora de teatre, Rosa Mateu, que conversarà de forma intimista amb l’actriu Clara Segura. Tindrà lloc el dia 2 d’abril. 
 
El projecte PROSCENI REDDIS BATRINA és un cicle que va començar l’any 2021 i que recull converses sobre la trajectòria de destacats creadors i artistes del món de les arts escèniques: cinema, teatre, dansa, música... Artistes que han tingut un abast nacional i estan relacionats d’alguna manera amb la ciutat de Reus o alguna de les seves institucions o entitats. La programació de les sessions inclouen actuacions en directe o videoimatges i són presentades per personalitats del món musical o artístic.
En les anteriors edicions han passat pel Prosceni Reddis Bartrina: Lluís Pasqual, Oriol Tarragó, Jordi Bosch, Jone Sanmartin, Miquel Ortega, David Bagés, Roger Morelló, Emma Vilarasau i músics dels quartets Gerhard i Kebiart.
 
Previous Next

Enceta el PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 Converses amb creadors “L’ofici en viu”

La primera conversa entre els compositors Josep Maria Guix i Joan Magrané acull a un interessat públic al Teatre Bartrina

 
Reus, 31 de gener de 2024_ Ahir va encetar la nova programació de converses amb creadors PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 amb la conversa entre els compositors Josep Maria Guix i Joan Magrané al Teatre Bartrina. 
 
Si la temporada passada vam centrar-nos en la música de cambra, aquesta posarem l’atenció en dos oficis del món de la música que a primer cop d’ull poden semblar més individualistes, la composició i la direcció d’orquestra, per tal de despullar-los d’aquest i d’altres tòpics i, així, entendre’ls amb més profunditat.
 
Amb el compositor reusenc Josep Maria Guix ens vam endinsar en el món de la inspiració: d’on provenen les idees que després es dibuixen en la partitura, quins són els passos intermedis per a tal propòsit, el pas de la música sobre paper al món sonor dels instruments…
 
Josep Maria Guix Aguilar (Reus, 1967) va estudiar Història de l’Art a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Teoria de la Música i Composició al Conservatori de Badalona, música electrònica a la Fundació Phonos (Barcelona) i informàtica musical a l’IRCAM (París). Ha rebut classes i consell de Benet Casablancas, David Padrós, Joan Guinjoan, José Manuel López López i Jonathan Harvey. Ha estat guardonat en diverses ocasions: X Premi Internacional de Composició “Ciutat d’Alcoi” (Espanya, 1995), Premio SGAE Jóvenes Compositores (Espanya, 2000), Concurs Innovamusica (Andorra, 2008), Salvatore Martirano Memorial Composition Award (EUA, 2010), I Concurs Internacional “Festa de la Música Coral” (Barcelona, 2015), Kaleidoscope Chamber Orchestra call for scores (Los Angeles, 2018), II Certamen Internacional de Composición Coral UAH (2022).
 
Està convençut de la funció social de la música i compagina l’activitat de la composició amb la docència a l’IES Joan Coromines. També ha exercit com a docent al Conservatori del Liceu i a la Universitat Pompeu Fabra .
Va ser director artístic del Festival Nous Sons de l’Auditori de Barcelona a partir de l’any 2007. La seva música ha estat interpretada per molts conjunts instrumentals. 
Les entrades als cicles són gratuïtes, i es poden reservar accedint a l'espai web de la Fundació a l'apartat "Agenda".
 
La primera part del PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 engega amb el Cicle: “L’ofici en viu”, on Joan Magrané, conductor del cicle, conversarà amb més professionals de la composició musical i la direcció d’orquestra com son:
- 13 de febrer, Josep Pons, director d’orquestra
- 5 de març, Antoni Ros Marbà, compositor i director d’orquestra 
 
L’última sessió forma part del cicle “Trajectòries” conduïdes per l’actriu i directora de teatre, Rosa Mateu, que conversarà de forma intimista amb l’actriu Clara Segura. Tindrà lloc el dia 2 d’abril. 
 
El projecte PROSCENI REDDIS BATRINA és un cicle que va començar l’any 2021 i que recull converses sobre la trajectòria de destacats creadors i artistes del món de les arts escèniques: cinema, teatre, dansa, música...
Artistes que han tingut un abast nacional i estan relacionats d’alguna manera amb la ciutat de Reus o alguna de les seves institucions o entitats.
 
La programació de les sessions inclouen actuacions en directe o videoimatges i són presentades per personalitats del món musical o artístic.
 
En les anteriors edicions han passat pel Prosceni Reddis Bartrina: Lluís Pasqual, Oriol Tarragó, Jordi Bosch, Jone Sanmartin, Miquel Ortega, David Bagés, Roger Morelló, Emma Vilarasau i músics dels quartets Gerhard i Kebiart.
 
 

El Cicle Prosceni Reddis Bartrina compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona.

 

Es presenta el PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 Converses amb creadors compta amb dos cicles: “L’ofici en viu” i “Trajectòries”.

Es presenta el PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 Converses amb creadors compta amb dos cicles: “L’ofici en viu” i “Trajectòries”.

Les converses tindran lloc del 30 de gener al 2 d’abril al Teatre Bartrina a les 19.00h.

 

Reus, 18 de gener de 2024_ Avui, el regidor de Cultura i Política Lingüística  de l'Ajuntament de Reus, Daniel Recasens, el president i Patró de la Fundació Privada Reddis, Lluís Colomés, el Patró de la Fundació Xavier Filella i el compositor, Joan Magrané han presentat la nova programació de converses amb creadors PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 que compta amb dos cicles que acolliran a quatre convidats destacats de l'àmbit de la cultura i que tindran lloc al Teatre Bartrina a les 7 de la tarda, des del 30 de gener al 2 d'abril de 2024. Les entrades als cicles són gratuïtes, i es poden reservar accedint a l'espai web de la Fundació a l'apartat "Agenda".

El regidor de cultura de l'Ajuntament de Reus, Daniel Recasens, ha volgut destacar el fet d'aprofitar les oportunitats que tenim a l'abast per fer costat als creadors: "amb una mirada posada en tot el talent que tenim a la ciutat i a la vora, i per això celebrem també l'aposta pel Joan Magrané, com a conductor d'una part de la programació del 2024".

Tant el president, Lluís Colomés com el responsable de la comissió de cultura de la Fundació Privada Reddis han coincidit en l'èxit dels anteriors cicles i la importància d'aquest format, que permet anar adaptant-se a noves idees en l'àmbit de les arts escèniques.

El compositor i conductor de les Converses amb creadors, Joan Magrané, ha remarcat la peculiaritat del Prosceni per trencar la separació entre escenari i públic per veure com treballen els artistes.

La primera part del PROSCENI REDDIS BARTRINA 2024 engega amb el Cicle: “L’ofici en viu”, on Joan Magrané, conductor del cicle, conversarà amb tres professionals de la composició musical i la direcció d’orquestra:

  • 30 de gener,  Josep Maria Guix, compositor
  • 13 de febrer, Josep Pons, director d’orquestra
  • 5 de març, Antoni Ros Marbà, compositor i director d’orquestra

L’última sessió forma part del cicle “Trajectòries” conduïdes per l’actriu i directora de teatre, Rosa Mateu, que conversarà de forma intimista amb l’actriu Clara Segura. Tindrà lloc el dia 2 d’abril.

El projecte PROSCENI REDDIS BATRINA és un cicle que va començar el 2022 amb converses sobre la trajectòria de destacats creadors i artistes del món de les arts escèniques: cinema, teatre, dansa, música... que han tingut un abast nacional i estan relacionats d’alguna manera amb la ciutat o alguna de les seves institucions o entitats.

Totes les converses es poden tornar a visualitzar a l’apartat de conferències del web de la Fundació Privada Reddis .

El Cicle Prosceni Reddis Bartrina compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i la Diputació de Tarragona.

 

Previous Next

El Centre de Lectura lliura una obra inèdita de Folch i Camarasa a Fundació Folch i Torres

El Centre de Lectura de Reus ha cedit a la Fundació Folch i Torres, l’obra inèdita de l'autor Ramon Folch i Camarasa descoberta el passat novembre al Centre de Lectura de Reus, gràcies al projecte de catalogació i digitalització de l’arxiu històric del Centre de Lectura al qual la Fundació Privada Reddis dona suport.

 

Durant una exhaustiva tasca de classificació i inventari dels arxius de la biblioteca, les bibliotecàries van trobar entre les seves pàgines l'obra teatral 'Tres temps', que va ser presentada al certamen literari de 1959. Tot i la manca d'indicacions inicials, una detallada investigació ha conduït a l'atribució d'aquesta obra a Ramon Folch i Camarasa.

 

Aquesta troballa ha sorprès molt la Fundació Folch i Torres, encarregada de salvaguardar el llegat dels cinc germans Folch i Torres, que fins aleshores no tenia constància d'aquesta obra teatral de tres actes. Tot i que la Fundació ja coneixia l'existència d'una obra presentada per l'autor, aquesta havia estat admesa com extraviada, afegint un element intrigant a la narrativa de la descoberta.

Previous Next

"El Futur de la Indústria Audiovisual de Catalunya: Una Conferència Clau amb Miquel Rutllant"

Ahir, 7 de novembre, la Fundació Privada Reddis va ser l'escenari de la conferència "El futur de la indústria audiovisual de Catalunya i el paper dels mitjans locals", a càrrec de Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya.

Durant la seva ponència, Miquel Rutllant va destacar la importància de la col·laboració i la innovació en el sector audiovisual de Catalunya amb les institucions privades. Va subratllar que la indústria ha de ser capaç d'adaptar-se als canvis tecnològics i als nous hàbits de consum del públic, tot respectant i potenciant el paper dels mitjans locals com a vehicles per a la difusió de contingut audiovisual de proximitat.

L'acte va ser una oportunitat única per entendre com el sector audiovisual de Catalunya es prepara per afrontar els canvis i desafiaments del futur. La conferència va proporcionar una visió completa del clúster audiovisual, que es consolida com la columna vertebral de la indústria audiovisual catalana.

El Clúster Audiovisual de Catalunya aglutina un total de 180 empreses de diverses dimensions, que cobreixen tota la xarxa de valor del sector audiovisual. Aquestes empreses estan involucrades en àrees com la producció, serveis de producció, postproducció, platós i parcs audiovisuals, distribució i exhibició, televisió i ràdio, podcast, experiències immersives (VR, XR, AR, metavers i mapping), tecnologia, comunicació i publicitat, videojocs, formació, així com esdeveniments i sistemes integrats.

Aquest esdeveniment, impulsat per la Fundació Reddis, forma part del cicle de conferències "La Televisió de proximitat Avui", com una de les activitats que celebren el 25è aniversari de Canal Reus Televisió.

Fundació Reddis

Xarxes socials

Connecta amb la Fundació.

Llista de correu

Subscriu-te i rep informació puntual sobre les nostres activitats.
Formulari d'inscripció

Please enable the javascript to submit this form